RİSKLİ BİNA TESPİTİ

RİSKLİ BİNA TESPİTİ

Riskli bina tespiti için kanunda bir zorunluluk bulunmamaktadır fakat yapılan değerlendirmeler neticesinde, eski binaların yapım aşamasında mühendislik hizmeti almadığı, standartlara uygun inşaat teknikleri ve malzemeler ile yapılmadığı ve beton kalitesinin düşük olduğu belirlenmiştir. Oturduğu binaların riskli olduğunu düşünen vatandaşların risk tespit yaptırması öncelikle kendi güvenliği ve huzuru açısından uygun olacaktır.

Riskli binaların tespiti için Çevre ve Şehircilik Bakanlığından lisans almış kurum ve kuruluşlara kat maliklerinden veya kanuni temsilcilerinden en az bir tanesinin tapu ve kimlik fotokopisi ile başvurması gerekmektedir. Başvuru sahibinin diğer malikler tarafından engellenmesi durumunda 6306 sayılı “ Afet Riski Altındaki Alanların Dönüştürülmesi Hakkında Kanun” un 8. Maddesine göre, 5237 sayılı Türk Ceza Kanunu’nun ilgili hükümleri uyarınca Cumhuriyet Başsavcılığı’na suç duyurusunda bulunulabilmektedir.

Tespit başvurusundan sonra lisanslı kurum ve kuruluşlar, riskli bina tespitini bakanlıkça belirlenen ve geri ödemesi olmayan bir ücret karşılığında, yine bakanlıkça belirlenmiş “Riskli Bina Tespit Yönetmeliği” esaslarına göre yapacak ve tespit işleminden sonra bina risk raporunu hazırlayacaklardır.

Lisanslı kurum ya da kuruluş hazırlanan tespit raporunu 7 gün içerisinde incelenmek üzere belediyeye göndermek zorundadır. İlgili rapor belediye tarafından incelenir ve eğer yanlış ya da eksik bir husus varsa raporu hazırlayan kurum ya da kuruluşa düzeltmesi için iade edilir. Hatalı raporların 30 gün içerisinde düzeltilerek tekrar belediyeye sunulması gerekir.

İnceleme sonucunda riskli olduğu belirlenen binalar, 10 iş günü içinde Altyapı Kentsel Dönüşüm İl Müdürlüğü’ne ve Tapu Müdürlüğü’ne yazılı olarak bildirilir. İlgili Tapu Müdürlüğü riskli bulunan yapının kütüğüne “riskli yapı” şerhi düşer ve hak sahiplerine, yapılarının riskli olarak tespit edildiğini, karara 15 gün içerisinde itiraz edebileceklerini ve 60 günden az olmamak kaydı ile belirlenen bir sürede binanın yıkılacağını belirten bir tebligat gönderir.

Kat malikleri tapu müdürlüğünün tebligatından sonra 15 gün içerisinde İstanbul, Bursa ve İzmir’de Altyapı ve Kentsel Dönüşüm İl Müdürlükleri’ne, diğer illerde ise Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüklerine verecekleri dilekçe ile tespite itiraz edebilirler. Yapılan itirazlar bakanlık ve üniversitelerin belirlediği teknik heyet tarafından incelenip, tespitin uygun bulunması halinde rapor kesinleşmiş sayılacak ve yıkım süreci başlayacaktır. Teknik heyetin binanın riskli olmadığına karar vermesi durumunda tapu kütüğüne konulan şerh kaldırılacaktır.

Metrekarelere göre risk tespiti ücretleri

Deprem Bölgelerinde Yapılacak Binalar Hakkında Yönetmelik – 7. Bölüm uyarınca yapılacak rapor, deney gibi tüm masraflar dahil tespitlerin metrekarelere göre ücretleri ise şöyle belirlendi:



0-500 metrekare arası
(Bina kullanım alanı 0-500 metrekare arası ve 500 metrekareye kadar her metrekare için): 4,86 TL (KDV dahil)

501-1000 metrekare arası
(Bina kullanım alanı 501-1000 metrekare arası ve 500 metrekaresi için): 2 bin 427 TL (KDV dahil)

Bina kullanım alanı 501-1000 metrekare arası
ve 501 metrekareden yukarısı her metrekare için: 3,78 TL (KDV dahil)

1001 metrekareden fazla
(Bina kullanım alanı 1001 metrekareden fazla ve 1000 metrekaresi için): 4 bin 315 TL (KDV dahil)

Bina kullanım alanı 1001 metrekareden fazla
ve 1001 metrekareden yukarısı her metrekare için: 2,16 TL (KDV dahil)

İLETİŞİM

Your message was sent successfully.

Sorry!Something Went Wrong.

adres

Barbaros Bulvarı Dörtyüzlü Çeşme Sok.Güneş Ap. No:2 – Beşiktaş/İstanbul
York BD 23465